Etiske retningslinjer hos Drammen Scener

Etiske retningslinjer sier noe om hvordan vi som ansatte i Drammen Scener AS skal forholde oss for å ivareta innbyggernes tillit og skape et positivt inntrykk av Drammens Teater og Union Scene (heretter Drammen Scener AS). Dette er et rammeverk som hver enkelt ansatt må forholde seg til.

1. Generelt
Drammen Scener AS legger stor vekt på redelighet, ærlighet og åpenhet i all sin virksomhet. Alle ansatte har ansvar for å etterleve dette prinsippet. Drammen Scener AS eies av Drammen Kommune og Drammen Scener AS stiller de samme høye krav til en enkelte medarbeiders etiske holdninger som Drammen Kommune gjør til sine ansatte.

Alle plikter lojalt å overholde de lover, forskrifter og reglementer som gjelder for Drammen Scener AS sin virksomhet. Dette innebærer også at alle forholder seg lojalt til vedtak som er fattet.

2. Holdninger
Medarbeiderne skal være seg bevisste at de danner grunnlaget for innbyggernes tillit og holdning til Drammen Scener AS. De skal derfor ta aktiv avstand fra, og bekjempe enhver uetisk praksis.

En viktig forutsetning for godt arbeid er en positiv bedriftskultur. Det skal vises respekt for kollegers arbeid og enhver skal være med på å fremme samarbeidet ansatte i mellom. Dette gjelder både innenfor egen arbeidsplass og i samarbeid med andre. Alle har krav på å bli verdsatt for sin innsats på arbeidsplassen som den de er, uten forskjellsbehandling på grunnlag av ytre faktorer som alder, kjønn, funksjonshemming, nasjonalitet eller livssyn.

Ledere på alle nivå har et særlig ansvar for å tydeliggjøre og skape aksept for etisk forsvarlig atferd og legge betingelsene til rette for praktisering av dette. Alle har et selvstendig ansvar for å endre på forhold som en får kjennskap til, og som ikke er i samsvar med Drammen Scener AS og kommunens etiske retningslinjer.

3. Arbeidstid
Arbeidstiden er den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver. Medarbeidere skal ikke utføre privat næringsvirksomhet eller private oppdrag i arbeidstiden.

4. Kundebehandling
Drammen Scener AS skal oppfattes som en serviceorganisasjon. Alle ansatte skal bidra til at:
• Alle som henvender seg til Drammen Scener AS skal føle seg velkommen og få hjelp med informasjon og veiledning i forhold til de spørsmål man måtte ha om kulturtilbud og Drammen Scener AS sitt øvrige tilbud.
• Alle henvendelser behandles likt, dvs. får like korrekt, seriøs og rask behandling, uansett hvem henvendelsen kommer fra, og det blir vist hjelpsomhet og konstruktiv vilje til å finne en best mulig løsning for kunden.
• Det blir gitt aktuell og korrekt informasjon knyttet til henvendelsen.
• Vennlighet skal være grunnholdningen i vår kontakt med publikum.
• Samarbeidet mellom medarbeidere innen samme “kontor” eller på tvers av “kontorer” skal fungere så åpent og smidig at publikum opplever å bli ivaretatt på én, helhetlig måte.
• Publikum som har besøkt Drammen Scener AS skal føle at de er velkomne tilbake.
• Fortrolige opplysninger som mottas i forbindelse med kundebehandlingen, må respekteres og ikke brukes til personlig vinning.

5. Gaver o.l.
a) Ansatte i Drammen Scener AS skal unngå personlige fordeler av en art som kan påvirke, eller være egnet til å påvirke beslutninger i forbindelse med ens stilling.. Dette gjelder likevel ikke gaver av ubetydelig verdi, så som reklamemateriell, blomster og lignende. Gaver omfatter ikke bare materielle gjenstander, men også andre fordeler, for eksempel i form av personlige rabatter ved kjøp av varer og tjenester. Ansatte kan ikke påberope seg Drammen Scener AS og kommunens innkjøps- og rabattordninger, eller på annen måte benytte Drammen Scener AS eller kommunens navn, for å oppnå spesielle fordeler ved personlige kjøp hos Drammen Scener AS eller kommunens kunder eller leverandører. Ovennevnte gjelder også testamentariske gaver, arv eller lignende.
b) Dersom en ansatt får tilbud om gaver o.l i strid med pkt. a), skal overordnede kontaktes umiddelbart. Mottatte gaver skal returneres avsender sammen med et brev som redegjør for Drammen Scener AS sine regler om dette.
c) Moderate former for gjestfrihet og representasjon hører med i samarbeidsforhold og informasjonsutveksling. Graden av slik oppmerksomhet må imidlertid ikke utvikles slik at den påvirker beslutningsprosessen, eller kan gi andre grunn til å tro det.
d) Reiseutgifter i faglig sammenheng skal dekkes av Drammen Scener AS. Unntak fra dette prinsippet kan bare skje etter særskilt godkjenning av daglig leder eller den han bemyndiger. Denne bestemmelsen gjelder ikke ved reiser over kortere strekninger hvor det praktisk ligger til rette for fellestransport.

6. Habilitet
Drammen Scener AS sine ansatte skal unngå å komme i situasjoner som kan medføre konflikt mellom Drammen Scener AS sine interesser og personlige interesser. Dette kan også gjelde tilfeller som ikke rammes av forvaltningslovens habilitetsbestemmelser.

Dersom personlige interesser kan påvirke avgjørelsen i en sak/et saksområde en har faglig ansvar for eller for øvrig deltar i behandlingen av, skal en ta dette opp med overordnede ihht. toleddet overordnet involvering.

Eksempler på slike mulige interessekonflikter kan være:
• Forretningsmessige forhold til tidligere arbeidsgiver eller arbeidskolleger.
• Lønnet bierverv som kan påvirke ens arbeid i Drammen Scener AS
• Engasjement i interesseorganisasjoner eller politisk virksomhet som berører forhold som den enkelte arbeider med i Drammen Scener AS.
• Personlige økonomiske interesser som kan føre til at vedkommende medarbeider kommer i konkurransesituasjon eller lojalitetskonflikt i forhold til Drammen Scener AS sin virksomhet.
• Familiære og andre nære sosiale forbindelser
Intime forhold mellom overordnet/underordnet i samme avdeling vil normalt ikke aksepteres. Slike forhold vil kunne medføre omplassering innen Drammen Scener AS sin organisasjon.

7. Taushetsplikt
Når en sak er undergitt taushetsplikt i henhold til lov, andre bestemmelser, eller når det følger av sakens art, må ingen arbeidstaker omtale saken overfor noen utenforstående.

8. Anskaffelser
Anskaffelser til Drammen Scener AS skal skje ihht. de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer for innkjøp til Drammen Kommune. Drammen Scener AS kan, som eget AS, inngå egne avtaler, men objektiv og profesjonell likebehandling av leverandører er et absolutt krav.

9. Privat bruk av Drammen Scener AS sitt utstyr
Privat bruk av Drammen Scener AS sitt utstyr kan bare skje etter godkjenning av daglig leder eller den han bemyndiger.

10. Ansatt i annet oppdrag utenfor Drammen Scener AS
Ansatte i Drammen Scener AS som skal holde eksterne kurs, foredrag o.l. som representant for Drammen Scener AS skal først avklare dette med nærmeste overordnede. Godtgjørelse skal skje i henhold til ett av følgende alternativer
A) Den ansatte får permisjon med lønn, men ikke honorar fra oppdragsgiver. Evt. honorar fra oppdragsgiver tilfaller enheten/avdelingen hvor den ansatte arbeider.
B) Den ansatte får permisjon uten lønn, og honorar fra oppdragsgiver.

For å stimulere til at kompetanse som befinner seg i organisasjonen utnyttes bedre, vil ansatte som påtar seg å forelese/veilede på interne opplegg få kompensasjon (honorar) for dette ihht. nærmere angitte retningslinjer – i den grad dette ikke er en del av den ordinære jobben de innehar.

11. Tidligere ansatt – konsulentoppdrag
Medarbeidere i Drammen Scener AS som slutter i, eller har permisjon fra, tjenesten for å starte som konsulent o.l. eller tilsettes i konsulentfirma o.l. som leverer tjenester innenfor samme arbeidsfelt som medarbeideren ivaretok som ansatt i Drammen Scener AS, kan normalt ikke gis konsulentoppdrag i Drammen Scener AS før ett år etter at arbeidsforholdet opphørte.

12. Dispensasjon
Daglig leder kan gi dispensasjon fra retningslinjene.

13. Overtredelse
Overtredelse av Drammen Scener AS sine etiske retningslinjer kan få konsekvenser for arbeidsforholdet. Alvorlige brudd på reglene kan medføre advarsel, oppsigelse eller avskjed. Det skal vektlegges at samme overtredelse resulterer i samme reaksjon uavhengig av posisjon i organisasjonen.